Sabtu, 17 April 2010

Kakakku kahwin lagi dan lagi(2)

Tanggal 30 januari 2010 .....
               Majlis sebelah lelaki berlangsung di binjai berjuntai bestari, Kuala Selangor. Kami sekeluarga bertolak bersama keluarga sebelah emak. ada dalam 6-7 kereta. Perjalanan ambil masa 3 jam jugak la dari banting ke Kuala Selangor ni. Alhamdulillah majlis berjalan lancar dan kami balik lepas waktu zohor.
               Dan kira2 3 minggu selepas itu kakak saya yang sorang ni pulak kahwin. Kakak ni lebih tua daripada yang baru kahwin ni. Hai..kenapalah tak buat serentak ye masa tu?. Diapun kena menghadap mahkamah atas tujuan yang sama dengan adik dia yang baru kahwin bulan lepasnya. Apapun aku dengar walimah ni pada mulanya nak buat bulan 6. Tapi jadi cepat pulak ke tarikh 26 februari bersamaan dengan tarikh maulidur rasul. Sampai sekarang aku masih tak tahu kenapa jadi cepat pulak (tak tanya mak pun). Tapi syukur la sekurang2 nya bukan waktu aku keluar 4 bulan IPB. Kalau tak jenuh jugak keluarga aku dan aku nak menjawabnya. Mungkin asbab ALLAH nak permudahkan aku keluar. Walllahua'lam. 
                 Majlis yang cukup ringkas disekalikan dengan sambutan maulidur rasul kg. aku kat masjid. Lepas isyak akad nikah. Kata tok kadi, record kedatangan paling ramai tengok akad nikah (yelah sekali dengan sambutan maulidur rasul). Majlis diakhiri dengan jamuan yang disponsor oleh keluarga aku. Majlis tamat malam tu jugak. Simple kan? . Zaman nabi dulu Rasullulah suruh sahabat2 ambil makanan kat rumah masing2 dan bawa ke rumahnya untuk makan sama2. Inilah walimah Rasulullah. Aku pun nanti nak 'majlis' macam tu jugak la (insyaallah). Simple.
                   Kira2 2 minggu lepas tu dalam tarikh 13 Mac, syarikat kakak aku tu pulak buatkan majlis pulak untuk dia (kakak yang lebih tua ni). Ni la sebabnya tajuk pada entri aku kali ni Kakakku kahwin lagi dan lagi. Rasanya masuk 3 kali aku balik kg. sem ni. Semuanya asbab kahwin. Kekerapan paling tinggi berbanding sem lain. Sem akhir dalam tahun pengajian aku di UTM Skudai. Takpe la,Sekurang2 nya aku boleh ikram keluarga. sebelum keluar 4 bulan.
                     Jadi boleh dikatakan hampir separuh sem aku kali ni dipenuhi dengan fikir pasal kahwin. Mana taknye pergi ceramah2 pun cerita pasal kahwin. Pergi markas pulak cerita pasal usaha masturat (usaha agama kalangan wanita). Lagi2 dah sem2 akhir ni. Apapun ALLAH masih pilih aku untuk fikir atas agama yang mulia ini. Banyak lagi manusia terutama pelajar yang masih jauh dari amalan agama dan dahagakan hidayat. Sekian entri kali ini. Andai terkasar bahasa, terlajak budi bicara. Mohon maaf sangat2. Yang baik dari ALLAH, yang buruk atas kelemahan diri saya. Hakikatnya, keduanya datang dari ALLAH. Wassalam

".Ya Allah berikanlah pada ku istri-istri / suami-suami,yang menjadikan permata hatiku,dan jadikanlah keluarga kami Imam bagi orang-orang yang bertakwa . " ( Q.S Al Furqan 74 ).

Dan kawinkanlah orang-orang yang sedirian diantara kamu, dan orang-orang yang layak dari hamba-hamba sahayamu yang lelaki dan hamba-hamba sahayamu yang perempuan. Jika mereka miskin Allah akan memampukan mereka dengan kurnia-Nya. Dan Allah Maha luas lagi Maha Mengetahui.? (QS. An-Nuur : 32)

Tiada ulasan: