Khamis, 25 Mac 2010

Solat hajat FKBSK di Surau Asy-syakirin KTC

                Tanggal 24 mac 2010, jam 7.00 hingga 9.00 telah diadakan satu majlis solat hajat Fakulti aku, Fakulti Bioperubatan dan sains kesihatan (FKBSK) sempena menghadapi peperiksaan akhir yang bakal menjelang 2 minggu lagi. Pada masa yang sama diadakan iftar KRU kat bahagian bawah surau. Lepas maghrib majlis mula dengan ceramah ringkas oleh Ustaz Nasir Masroom dari HEP. Pengisiannya agak berkesan iaitu berkaitan prinsip TAWAKAL. Aku taklah ingat segala pengisiannya memandangkan aku 'buat2 kuat ingatan' dengan tak mengambil sebarang catatan. 

                Ok la apa yang aku ingat adalah bagaimana tawakalnya kita harus seperti burung yang mencari makan di waktu pagi kemudian pulang dengan perut yang kenyang. Ini sebenarnya petikan dari ayat quran yang aku tak berapa ingat ayatnya. Kemudian yang aku ingat beliau membahagikan yakin kepada beberapa bahagian iaitu antaranya mengetahui dengan mengetahui sifat2 ALLAH, yakin betul dengan asbab yang ada (yakin yang salah), yakin betul dengan kekuasaan ALLAH, sangka baik dengan ALLAH dan lain2.

                      Secara ringkasnya apa yang beliau nak bagitau adalah bahawa keyakinan harus diletakkan betul2 hanya kepada ALLAH. Walaupun dari segi lumrah rajin usaha dapat hasil, api panas, air sejuk dsb tetapi belum jadi satu jaminan dengan asbab sesuatu akan berlaku mengikut sangkaan kita. Boleh jadi ada orang rajin dapat result rendah, begitu juga sebaliknya, yang cantik kahwin lambat dan lain2. Jangan sekali2 keyakinan diletakkan 100 peratus pada asbab. Itu namanya overconfident (ustaz cakap). Contoh orang minta kerja dia ingat bila dah penuhi segala kriteria satu2 jawatan tu tapi bila minta pula boleh tak dapat. Rezeki semua di tangan ALLAH. 

                          TAWAKAL yang dibuat juga mesti disertai amalan atau usaha. Contoh diberi mafhum satu hadis nabi apabila seorang badwi bertanya nabi sama ada tinggalkan unta tanpa tali diikat pada tiang atau diikat? Nabi menjawab diikat dan bertawakallah. Kesimpulannya, letakkan lah keyakinan tanpa berbelah bagi pada ALLAH tidak kurang walau 0.01 peratus dalam mengerjakan segala usaha kita terutama student yang nak ambil periksa dalam waktu terdekat ini. - Maka apabila kamu berazam maka bertawakallah - 

p/s : majlis habis lepas isyak lepas solat hajat, penyampaian hadiah dan jamuan ~ SEKIAN 

Tiada ulasan: